24.10.2023 2 t 50 min

Vi har blitt bortskjemte med at vår felles pengebinge, Oljefondet, blir mer og mer velfylt for hver dag som går. Men nå har pengene plutselig begynt å forsvinne. Kan Norge miste sparepengene sine, og er pensjonen vår usikker? Beskyttelse av jødisk liv er en statsoppgave og en borgerplikt i Tyskland, sa president Frank-Walter Steinmeier under en støttedemonstrasjon for Israel i Berlin. Tyskland har et spesielt forhold til Israel, og bærer historien om holocaust med seg i utenrikspolitikken. Hvilket dilemma står tyske politikere i med krigen som foregår mellom Israel og Hamas nå? Når krigen i Midtøsten får alt til å se helsvart ut, finner utenlandssjef for Redd barna, Nora Ingdal, håp og trøst i et dikt av Olav H. Hauge. Ukens dikt er "Det er den draumen". (Podkasten Brenner deler dikt) Krigen i Gaza har fått mange til å ty til stereotypiske beskrivelser av den jødiske staten Israel. Men hva er legitim Israel-kritikk, og hva kan kalles for antisemittisme? Kjetil Braut Simonsen har skrevet boken "I skyggen av Holocaust, norsk antisemittisme fra 1945 til 2023", og er forsker på Jødisk Museum i Oslo. I flere uker har en liten, kanadisk bygd blitt infiltrert av en kvinne som selv mener hun er dronningen av Canada – og nå nekter hun å dra. Hvem er hun? (Podkasten Oppdatert) I dag er det 40 år siden Knutsen og Ludvigsens album "Juba juba" kom ut, med låter som "Dum og deilig". Albumet ble belønnet med Spellemannprisen, og og har flere ganger blitt kåret til et av Norges beste album noen sinne. Øystein Dolmen var halvparten av duoen sammen med Gustav Lorentzen. Hvor var de i karrieren da "Juba juba" ble til? Den britiske forfatteren John Fowles skrev i 1965 en roman som kom til å fascinere flere generasjoner i etterkant. Romanen heter "Magikeren". Den er en intrikat og mystisk historie om en ung mann som blir ført inn i en labyrint av rare hendelser. Skuespiller og forfatter Iben Akerlie anbefaler boken i podkasten Åpen Bok. Hilmar Fredriksen var bodybuilderen som gikk i kloster. Han skapte furore på 70-tallet da han gikk rundt med en underlig kassestol på hjul med speilglass-briller. Hilmar Fredriksen regnes som en pionér innenfor konseptkunst i Norge, men også for performanssjangeren. Nå er han aktuell med en stor utstilling på Lillehammer Kunstmuseum, og kunstkritiker Mona Pahle Bjerke deler ferske inntrykk derfra.

Astrid Sverresdotter Dypvik
Audun Molde
Cecilie Langum Becker