19.10.2023 2 t 50 min

I dag er den siste dagen for Norges eneste kullkraftverk. Klokken 12.00 i dag gikk Energiverket i Longyearbyen på Svalbard over til å bruke Diesel for å produsere strøm. Vi skal se hva kullet har betydd for Svalbardsamfunnet. De fengsledes skribenters dag markeres hvert år med med at Norsk PEN deler ut Ossietzkyprisen for å bemerke innsats som har beskyttet yttringsfriheten. I fjor vant Shabana Reman, i dag offentligjøres årets vinner. Det er ikke uvanlig at regissør Martin Scorsese presterer filmkunst på høyt nivå, og med "Killers of the Flower Moon" har han gjort det igjen, sier våre kolleger i NRK Filmpolitiet. Birger Vestmo gir filmen terningkast 6, og begrunner det blant annet slik: Dette er en grundig og generøs historiefortelling. Mer i ukas episode av NRK-podkasten "Filmpolitiet". Alles øyne er nå rettet mot barn som rammes av krig på Gazastripen, men krig og konflikt truer barn og unge mange steder i verden. 43.3 millioner barn lever på flukt, i følge tall fra UNICEF fra 2022 Årets TV-aksjon går under parolen "La barn leve i fred". Det er Redd Barna som står bak årets TV-aksjon Nettverks elskapet OneCoin lurte mange millioner mennesker verden over for milliarder av kroner. Blant de var 13.000 nordmenn. Seniorrådgiver i Regnskap Norge Bjørn Bjercke er blitt utsatt for drapstrusler og søksmål i jakten på svindlerene. Historien om hvordan nordmannen avslørte krypto-svindelen får du høre i dagens episode av podcasten Oppdatert. Har du et gammelt par med cowboyboots liggende er det bare å hente dem fram igjen - eller kan det kanskje friste med cowboy-crocs? De dekorative, spisse skoa er igjen i motebildet. Menneskerettighetsorganisasjonen Norsk PEN advarer mot at vi undergraver våre egne vestlige verdier, i reaksjonene etter terrorangrepet i Israel. Flere Europeiske land har innført forskjellige forbud mot Palestinske flagg og symboler, og støttemarkeringer har blitt stoppet. Også i Norge er folk fratatt Palestinske flagg. Meierigiganten Tine kutter 100 årsverk og flere produksjonsanlegg legges ned - men det blir fortsatt produksjon av den tradisjonelle brunosten Gudbrandsdalsost i Gudbrandsdalen. Brunosten har en mange hundre år lang historie i Norge og har blitt en del av den norske folkesjela.

Andreas Reijers
Ann-Margit Austenå
Annechen Bahr Bugge