19.03.2020 2 t 57 min

Kronekursen stuper, oljekursen stuper. Staten svarer med å sprøyte milliarder inn i næringslivet, og i folks lommebøker. Vi har alltid lært at dette er livsfarlig å gjøre, fordi det skaper hyper-inflasjon. NÅ skal dette liksom være riktig medisin, og vi forklarer hvorfor. ** Forkjølet etter korona-smittet? ** Hva skjer med OL i Tokyo? Utøvere og sportskommentatorer verden over roper at OL må utsettes på grunn av koronasituasjonen. Men Den Olympiske Komité, IOC, vil vente og se an. ** Helene Uri er forfatter, har en doktorgrad i språkvitenskap - og en Bragepris. Likevel var det skummelt å skulle hoppe etter en språklegende. ** Nei, hvitløk kurerer ikke korona, det bekrefter helsemyndighetene i Ukraina. Flere tidligere sovjetstater har flere kreative forklaringer og kurer. Direkte fra karantene i Kiev. ** For deg som trenger lesetips i disse karantene-tider, fortsetter vi vår serie med anbefaling av litterære tjukkaser. I dag: Rosens navn av Umberto Eco. Du i karantene redder faktisk liv! Karantenen har vært helt avgjørende i Europas utallige kamper mot epidemier og pandemier - og nå koronaviruset. ** Det har brutt ut en ny type mediekrig mellom USA og Kina. Nå kaster Kina ut journalister fra tre av USAs største aviser. ** Det har brutt ut en ny type mediekrig mellom USA og Kina. Nå kaster Kina ut journalister fra tre av USAs største aviser. ** Klasseskillet er fremdeles relevant for å forstå hvordan Norge fungerer, sier LOs førstesekretær Julie Lødrup. Vi tar utgangspunkt i en ny, fransk bok om å jobbe på slakteri - og spør om vi finner tilsvarende litteratur i Norge. ** Solan, Ludvig, bror min og Edmund Bakken er alle kjente karakterer fra Kjell Aukrusts morsomme hode. I dag er det 100 år siden den store kunstneren ble født og han hedres blant annet med ny bok.

Anders Heger
Andreas Wiese
Erik Bruce