21.12.2023 2 t 50 min

Krigen mellom Israel og Hamas kaster mørke skygger over julen i år - særlig i det Hellige land. Pilgrimsreisende slipper ikke inn til Jesu fødeby Betlehem for å feire høytiden i år. I Fødselskirken, bare 74 kilometer fra Gaza, er julen langt på vei avlyst. Det er som om julen bringer frem ikke bare det som er lyst og godt men også det som er vondt og vanskelig. Vi snakker om hva det er med selve juleritualet som gjør at det alltid blir slik. Og om hva man eventuelt kan gjøre for å unngå det som i dag av og til kalles for en juledepresjon. Julemusikken setter oss i julestemning på et blunk. Hva er det som gjør julemusikken julete? Hvor kommer julesounden fra? Er det noe mer enn bare klokkeklang som lokker fram stemningen? I boken "Blikk, Gjenklang" møter vi ti kunstnere som alle er godt etablerte og anerkjente, men som du kanskje ikke har hørt om før. Kunstnernettverket Global Oslo Music mener musikktradisjoner som ikke vanligvis får så mye plass i offentligheten må få skinne mer. For eksempel fulani-musikk fra Vest-afrika, eller musikktradisjoner fra Iran. Er kosmetikkgiganten Estée-Lauder skjønnhetsbransjens svar på Succession, TV-serien der familieimperiet skjelver i grunnvollene og arvingene går over lik for å sikre sine posisjoner. Hør historien om en vaklende kjempe i Studio 2 (Podkasten Oppdatert) Julen er spekket med tradisjoner, også på TV. De siste årene Sølvguttene, Disney, Askepott og Grevinnen og Hovmesteren fått selskap av dypt konsentrerte stormestre. Hvordan ble romjulssjakk en tradisjon? Hvordan har teateråret 2023 vært? Vi skal oppsummere scenekunståret som er gått, sammen med NRKs teaterkritiker Karen Frøsland Nystøyl. Hvilke forestillinger har hun festet seg ved i år? Tidligere denne uken skrev Helene Asphug ytringen "Jentene som ikke vil vokse opp". Der skriver hun at "idealet har blitt å være en levende blondevits", at jentene ikke orker å være feminister mer, og heller vil være tenåringer langt inn i voksenlivet. Ser vi en ny trend? Gjennom desember har vi laget adventskalender her i Studio 2 - i nært samarbeid med Ole Gjøstøl fra Oles rytmebokskalender på Facebook. Ole Gjøstøl liker å røske tak i tradisjonene våre rundt kjente og kjære julesanger. Det gjør han ved hjelp av ulike innebygde rytmer fra sitt 80-talls Yamaha-stueorgel.

Heidi Røneid
Helene Asphaug
Helene Kierulf Næss