28.03.2023 2 t 50 min

Russland satt med formannskapet i FNs sikkerhetsråd da landet gikk til angrep på Ukraina i fjor. Lørdag overtar okkupanten på nytt lederskapet i verdens viktigste diplomatiske forsamling på nytt. Hvordan er dette mulig, og hvordan har Russland fått denne posisjonen? Hvem er vanlige folk, og er det nok av dem? Forfatter Maria Navarro SKaranger og journalist Yohan Shanmugaratnam er begge opptatt av "vanlige folk" i litteraturen. Yohan SHanmugaratnam har gitt ut boken "Vi puster fortsatt" -om rasisme, røtter og oppvekst. Maria Navarro Skaranger har skrevet "Alle utlendinger har lukka gardiner" og "Emily forever". Et dikt av den amerikanske forfatteren Dorothy Parker får Maud Angelica Behn til å tenke på betydningen av et blått, stikkete skjerf hun ga faren sin, Ari Behn. Ukens dikt i podkasten "Brenner deler dikt" er "En rosenkvist" av Dorothy Parker. Det er ni år siden en Boeing 777 med flynummer MH370 tok av fra Kuala Lumpur i Malaysia med retning Beijing i Kina. Flyet forsvant fra radaren underveis, og har aldri blitt lokalisert. Hva som skjedde med flyet og de 239 menneskene om bord, forblir en gåte.Dokumentaren "MH370 – The plane that disappeared" forsøker å kaste lys over dette. Hvordan nærmer dokumentaren seg dette mysteriet? En desemberdag i 2021 tar britisk politi seg inn i en kjellerleilighet i London. Tipset de har fått er hindsides grotesk. Leiligheten er registrert på en nordmann, og skal ha vært tilholdssted for en gruppe mennesker som har kastrert hverandre, filmet det, og lagt det ut på nett - som del av et større fenomen kalt "Nullos". (Podkasten Oppdatert) En rektor ved en skole i Florida måtte gå av etter at foreldre klaget over at elever i sjette klasse ble utsatt for pornografi da en lærer viste et bilde av Michelangelos ikoniske og nakne David, i undervisningen. Hvorfor sender klassisk kunst sjokkbølger gjennom et moderne amerikansk samfunn i 2023? Ukens utvalgte: Hver uke anbefaler Studio 2-redaksjonen et kulturprodukt vi synes det er verdt å bruke tiden på. I dag: Romanen "En dag i Ivan Denisovitsj' liv", som skildrer livet i en sovjetisk fangeleir, like etter andreverdenskrig. Svartmetall som kulturuttrykk, har sine røtter langt tilbake i norgeshistorien. Snart åpner utstillingen "Dårlig stemning" på Nasjonalbiblioteket i Oslo. Hvor har sjangeren røttene sine, og hva er egentlig forskjellen på blackmetal og deathmetall?

Bjørnar Hassel
Linn Bølstad
Maria Navarro Skaranger