20.02.2023 2 t 50 min

Nasjonalmuseet har satt fyr på kunstmiljøet ved å fjerne maleriet "Leiv Eiriksson som oppdager av Amerika" av Christian Krohg. Begrunnelsen var at bildet er kolonialistisk. I hvilken grad påvirker kanselleringenskulturen kunst? USAS president Joe Biden har overraskende besøkt Kyiv i dag. Men ett år med brutal krig i Ukraina har også hatt store politiske konsekvenser for nabolandene. Ikke minst gjelder det for Polen. De aller fleste voksne har økonomisk gjeld i en eller annen form. Hvorfor er gjeld egentlig en fantastisk fin oppfinnelse? NRKs økonomikommentator forteller hvorfor, i podkasten Burde vært pensum. Hva betyr det for Skottlands frigjøringskamp at Nicola Sturgeon både går av som Skottlands førsteminister, og gir seg som leder for nasjonalistpartiet SNP? For ett år siden denne uken våknet Europa opp til krig. Denne uken retter vi i Studio 2 et særlig fokus mot krigen, og hva den så langt har ført til. Hvordan var opptakten de første timene, og hvordan opplevde NRKs korrespondent og fotograf det som skjedde i Ukraina? Del 1 av podkasten "Oppdatert: Ett år med krig" Festivalen Barents spektakel åpner fredag i Kirkenes, og der er temaet "trust", altså tillit. I fjor brøt krigen ut på dag nummer to av den brobyggende festivalen. Hva skjedde da, og hvordan ser mulighetene for samarbeid ut etter krigsutbruddet? Den norske filmen "Dancing Queen" hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Berlin i helgen. Vår anmelder mener filmen er både frisk, sprudlende og sjarmerende. Engelsk er det språket som påvirker norsk mest. Stadig flere chiller, joiner og chatter. Men hvilke konsekvenser får det når landets studenter ved høyskoler og universitet må lese det meste av pensum på engelsk?

Cecilie Langum Becker
Gro Holm
Gunnar Bratthammer