31.05.2022 1 t 53 min

I dag skal den britiske innenriksministeren, etter sigende, komme med et et ja eller nei til å utlevere Julian Assange. USA krever Wikileaks-grunderen utlevert på bakgrunn av anklager om spionasje. Kjersti Løken Stavrum, som er leder i Norske PEN, forklarer situasjonen. Annenhver sommer er det i Venezia det skjer - hvertfall hvis man er opptatt av samtidskunst. Da åpner Veneziabiennalen, som regnes som verdens viktigste kunstutstilling. Samtidig åpner en hel rekke andre store og små utstillinger med internasjonale navn i den italienske byen. En av kunstnerne man kan oppleve nå er Bruce Nauman. Kunstkritiker Mona Pahle Bjerke har sett utstillingen, og forklarer hvem er Bruce Nauman er. Det er akkurat 60 år siden den nordiske paviljongen til Venezia-biennalen sto ferdig, tegnet av arkitekt Sverre Fehn. Paviljongen har blitt et ikon verk, bygget i samspill med naturen. I Bamle i Telemark ligger et av Sverre Fehns andre mesterverk, Villa Busk. Studio 2-reporter LIsbeth David-Andersen har utforsket bygget. (reprise) Bakterier som er motstandsdyktige både mot antibiotika og desinfeksjon dukker opp på Antarktis mens isen der smelter. Kan klimaendringer få noe å si for hvilke sykdommer vi rammes av i framtiden? Lørdag skal den drøyt atten tonn tunge, og ni meter høye bronseskulpturen The Mother av den britiske kunstneren Tracey Emin avdukes utenfor det nye Munch-museèt i Oslo. Hvordan blir egentlig Oslos aller nyeste turistattraksjon? Satirikerne i 5080 Nyhetskanalen oppsummerer mai måned. Hvilke nyhetssaker var viktigst sett med deres skråblikk?

Terje Busk
Astrid Busk
Kjersti Løken Stavrum