29.10.2019 1 t 53 min

**NAV i trøbbel. Norske trygdemottakere kan ha blitt dømt til fengsel uten å ha gjort noe galt. Trygdeskandalen blir beskrevet som en rettspolitisk skandale av store dimensjoner og sjokknyheten i går kan bare være toppen av isfjellet. **Argentinsk økonomi. Historien om Argentinas økonomi er dessverre historien om katastrofer som gjentar seg. Vi forteller historien om hvordan en politiker ville fikse den skakkjørte økonomien med reformer, men endte opp med å gjøre den enda verre. **Det genmodifiserte mennesket? Kan mennesket få vinger, eller er det mulig å få luktesansen til en hund? Den nye Netflix-dokumentaren "Unaturlig utvalg" tar for seg genmodifisering, og viser hvordan det er mulig å bli en hobby-forsker selv. Bør vi være bekymret for at det nå blir mulig for hvem som helst å drive å tukle med genene våre og andres? **Filmturismen vokser. I filmen Joker, har fått turistene til å strømme til Shakespeare Avenue i Bronx, New York. Gjerne ikledd dress og Joker-sminke. Hva er det ved steder vi har sett på film som er så attraktivt? **Den uendelige historien. Når er en historie slutt? Kanskje slutter den aldri? For den franske forfatteren Erik Vuillard er det målet: Å skrive en historie som fortsetter i leseren etter at permene er klappet igjen. **Sølibatets historie. I går kom nyheten om at romersk-katolske biskoper nå har stemt ja til at gifte menn skal få kunne bli prester i Amazonas-regionen. Avstemmingen foregikk på tampen av et møte mellom biskoper fra Amazonas, et område der det er stor mangel på katolske prester. **Rikholdig DaDa. Henie-Onstads kunstsenters store satsing "The Great Monster Dada Show" er ekstremt omfattende og rikholdig, mener vår anmelder.

Hans Petter Graver
Leiv Marstreintredet
Sigrid Bratlie