28.02.2018 1 t 54 min

**Østerrikes rikskringkaster ORF saksøker visestatsminister og leder av det høyrepopulistiske frihetspartiet, Heinz-Christiaan Strache. Grunnen er at Strache anklager rikskringkastingen for å spre falske nyheter, løgner og propaganda i alle sine kanaler. **UEFA gjør flere, store endringer foran neste utgave av Champions League. Det gjør veien vanskeligere for lag som Rosenborg og FC København. Er de små klubbene i ferd med å bli presset ut av Europas største klubbturnering? **Det finnes ikke to identiske snøfnugg, det har vi alle lært. Så på åttitallet omtalte vi alle barn som snøkrystaller - alle med unike personligheter og potensiale. Men i dag går generasjon snøfnugg på universitetet og de blir krenket av det meste. Dette skal Ole Jacob Madsen ved psykologisk institutt på UiO holde et foredrag om på Litteraturhuset i Oslo. Han kommer først til Studio 2. **Vi fortsetter vår serie om merkedager – og i dag, 28. februar, er det blant annet "sove offentlig-dagen". Den bør markeres ved å, ja, sove i offentlige rom. Hva som er hensikten med denne dagen? Tja, det lurer vi også på. **Vi har tidligere vært innom bøkene "Hjernen er stjernen" og "Gleden med skjeden" - nå kommer også "Manus om anus", en bok om rumpa. Forfattere og fastleger Kaveh Rashidi og Jonas Kinge Bergland kommer for å fortelle oss hvorfor dette er akkurat hva vi trenger nå. **Han er kanskje verdens mest berømte svigersønn, Jared Kusher, og har den tjukkeste porteføljen i det hvite hus, men nå er et mye som tyder på at han ikke lenger kan gjøre samme nytte for seg i jobben som spesialrådgiver for svigerfar. Nå har han nemlig mistet sin sikkerhetsklarering. Vår USA-ekspert Nina Kammersten tegner og forklarer. **Og som vanlig på onsdager inviterer vi vårt anbefalingspanel for å servere noen kulturelle tips. I dag kommer USA-kommentator Eirik Bergesen, kommunikasjonssjef Hans Rossine i Oslo katolske bispedømme og Cappelen-direktør Tine Kjær.

Eirik Bergesen
Hans Rossine
Jon Wessel-Aas