Museum - et program om norsk historie
Gård og grav ved Vinjeøra
27.09.2019
26 min
Handverksdager på Røros 2019
20.09.2019
26 min
Skogfinnetorpet på Abborhøgda
13.09.2019
26 min
Fetsund lenser
06.09.2019
26 min
Spissbåten i Porsanger
30.08.2019
26 min
Klemenskirken i Trondheim
16.08.2019
26 min
Ibsen som kunstmaler
09.08.2019
26 min
Når Norge skal på Hytta
02.08.2019
26 min
LABRO – Brua over Lågen
26.07.2019
26 min
NSA og spionflyet U2
19.07.2019
26 min
Nordens eldste båter
12.07.2019
26 min
Jorsalamenn brutu Orkhaug
05.07.2019
26 min
Fetsund lenser
06.09.2019 • 26 min
Helt siden 1300-tallet ble tømmer fløtet i norske elver og vassdrag. Nå går alt tømmer på trailer eller tog. I Fetsund ligger ett av de aller største industrielle kulturminene her i landet. Det er Fetsund lenser. Den forteller fløtehistorien i Norge. «Så langt vi vet er dette anlegget det eneste som er igjen i hele verden, sier konservator Thomas Støvind Berg. På det meste arbeidet det 300 mennesker i Fetsund lenser. Her ble tømmerstokkene samlet «rettet» og buntet for videre slep ned mot Lillestrøm og Øyeren. På midten av 80-tallet var det slutt. Sagbruk og fabrikker som hadde kjøpt tømmeret, forsvant. «Det var nære på at hele anlegget her ble revet. Takket være musikkprofessor, trompetist Harry Kvæbæk ble anlegget reddet og fredet. Derfor har han fått sin fortjente statue i anlegget her, forteller Berg. Det var et vell av oppgaver i en tømmerlense. Etter hvert kom store mekaniske installasjoner som lettet arbeidet. «I et anlegg som strekker seg over to og en halv kilometer ble det upraktisk for arbeiderne ute i lensesystemet å gå i land for å spise. Det ble plassert flytende hvilebrakker ute i elva slik at matpausene ble mer effektive, sier Thomas Støvind Berg. flere av disse flytebrakkene er fortsatt intakte og utgjør en del av lensemuseet. En del av tømmeret som havnet i Fetsund lenser hadde reist langt. «Det sies at tømmer som var hugget tre, fire mil sør for Roros, havnet her, sier konservator Thomas Støvind Berg. Fetsund lenser disponerer også en hel flåte historiske fartøyer i tillegg til en stor bygningsmasse på land.