Museum - et program om norsk historie
Vikinger i Russland
23.07.2020
28 min
Norge og Russland - venner i tusen år
16.07.2020
29 min
Mer øl på Voss
12.07.2020
26 min
Lofotfiske, Vågar og bergkunst
08.07.2020
27 min
Kjendiser i Ullensvang
03.07.2020
16 min
Museums siste program
26.06.2020
26 min
Øl på kveik på Voss
19.06.2020
26 min
Bildentekstilet fra Granavollen
12.06.2020
26 min
Grieg i Ullensvang
05.06.2020
26 min
Luftkrieg und Heimatfront
30.05.2020
26 min
Mustad satte skispor Spania
22.05.2020
26 min
Oscarshall - en norsk/svensk middelalderdrøm
15.05.2020
26 min
Middelalderens bulkskip
01.05.2020
26 min
Runer
24.04.2020
26 min
Bronse og blikk
18.04.2020
26 min
Del 4 - Angrepet på Norge - Jøssinger og stripete
11.04.2020
57 min
Berlinkavalkade
10.04.2020
26 min
Del 3 - Angrepet på Norge - Nazi-NRK og bombingen av Kiel
10.04.2020
57 min
Del 5 - Angrepet på Norge - Sverre Riisnæs snakker
09.04.2020
57 min
Del 2 - Angrepet på Norge - Tyske stemmer
09.04.2020
58 min
North&South i Utrecht
01.11.2019 • 26 min
Olavsfrontalet fra 1300-tallet var selve midtpunktet da en stor og påkostet utstilling av europeisk kirkekunst åpnet i Katharinakloster-museet i Utrecht i slutten av oktober 2019. Konservatorer fra Nederland har reist land og strand rundt til norske stavkirker og besøkt alle de store kirkekunst-utstillingene i Bergen, Oslo og Trondheim. Det samme har de gjort i avsidesliggende fjelldaler i Pyreneene og i Vic i Katalonia. - Vi har hentet de flotteste mesterverkene fra 1100, 1200 og 1300-tallet, både fra Norge og Katalonia, sier utstillingens kurator, Micha Leeflong. Og så har vi latt dem møtes på halvveien, akkurat her i Utrecht. Det er Nord og Syd som møtes, sier Leeflong. Grunnen til at kirkekunsten fra middelalderen vekker så stor oppsikt Nederland, er at alt fra denne perioden forsvant under bildestormene og den voldsomme reformasjonen som herjet landene i Sentral-Europa på 1500-tallet. – Og så kom pengene, sier Leeflong. Plutselig skulle alt være barokk, og da forsvant de siste madonnaene og alterskapene fra denne tidlige epoken. Bortsett fra i de avsidesliggende fjelldalene i Pyreneene og blant fjorder og fjell i Norge. Der ble middelalderkunsten stående i kirkene. Når vi når ser kunsten fra Nord og Sør plassert sammen, er det som om de kommer fra det samme atelier. Likheten er slående. Men så slik var det over hele den katolske verden før reformasjonen. Det samme bildespråk, de samme fargene, de samme motivene og for den saks skyld den samme liturgi og messeforløp. - De eneste sporene som fortsatt viser at det var slik en gang er kunsten fra de bortgjemte kirkene i Pyreneene og i stavkirkene i de norske fjellbygdene, sier Leeflong. I MUSEUM møter vi også direktør Steinar Bjerkestrand og dr phil Øystein Ekroll fra Nidarosdomens restaureringsarbeider og professor Justin Kroesen fra Universitetsmuseet i Bergen. Medvirkende : Kurator Micha Leeflong fra Museum Catharijneconvent, sirektør Steinar Bjerkestrand og dr phil Øystein Ekroll fra Nidarosdomens restaureringsarbeider og professor Justin Kroesen fra Universitetsmuseet i Bergen. Programleder Øyvind Arntsen