23.04.2024 2 t 50 min

Fugleinfluensa som kan smitte mennesker, skaper bekymring, ifølge Verdens Helseorganisasjon (WHO). Hvordan vil en eventuell pandemi fra H5N1- viruset se ut i forhold til pandemien vi hadde under Covid-19? Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine, viser ny undersøkelse på Verdens Bokdag. Hvorfor leser vi mindre for barna, og hva mister vi? Frykt er en viktig drivkraft for komiker Else Kåss Furuseth. Diktet hun deler med Hans Olav Brenner, er et av Norges aller mest siterte dikt i moderne tid, "Det er den draumen" av Olav H. Hauge. (Podkasten Brenner deler dikt) Valget i det enorme landet India er i full gang, og nå har statsminister Narendra Modi blitt anklaget for å komme med hatytringer mot muslimer. Men fortsatt er han populær. Han omtales som fattiggutten som gikk helt til topps, men hvor sanne er historien om hans vei til makten? Over 100 år etter det blodigste raseopprøret i amerikansk historie, kjemper den eldste kjente overlevende fremdeles for rettferdighet. Hva skjedde under Tulsa-massakren? (podkasten Oppdatert) Det koker ved flere av USAs eliteuniversiteter etter at mer enn hundre propalestinske demonstranter er arrestert, og kansellert. Hva vil demonstrantene oppnå, og hvilke tradisjoner er det for politisk aktivisme ved amerikanske universiteter? Det er mye kultur man kan velge å bruke tiden sin på, men å velge noe er ikke alltid så lett. For eksempel er det mye å ta av i alle strømmetjenestene som er tilgjengelig på TV - også i appen NRK TV. I dag anbefaler vi - men også reinvasker - et NRK-program mange har et sterkt forhold til: Pompel og Pilt. Vi er oppe i stor omlegging av pensjonssystemet i Norge - pensjonsreformen. Men hvor stammer ordningen med alderspensjon fra? (Gjenhør)

Anne Cathrine Straume
Anne Spurkland
Axel West Pedersen