19.09.2023 2 t 50 min

Når bør man forsvare seg og når bør man legge seg flat. Partiet Høyre får merke at presset øker etterhvert som Finnes-saken rulles ut. Men dette er bare den siste i en lang rekke politiske skandaler de siste månedene. Også den sittende regjeringen har havnet i aksjetrøbbel, i tillegg til habilitetssakene rundt to statsråder, og Rødt har hatt sitt "solbrillegate". Hvordan takler man saker som dette på riktig måte, fra et kommunikasjonsperspektiv? Denne uken ser vi nærmere på ulike sider av Ukraina, som stadig blir omtalt i nyhetene. I dag: Hvilken rolle spiller kvinner spiller i det ukrainske samfunnet i dag, og hvem er de største heltinnene i Ukrainas historie? En av Norges mest leste forfattere, Lars Saabye Christensen, fyller 70 år. I dag pusser han støv av et dikt han skrev for lenge siden, som får frem kontrasten mellom barndommen på 1950-tallet og dagens digitaliserte barndom. Ukens dikt er "Det er ingen vei tilbake". (Podkasten Brenner deler dikt) Nå er stats- og regjeringssjefer fra 193 medlemsland samlet i New York, under FN generalforsamlings høynivåuke. Det blir kalt årets viktigste politiske møteplass, og brennende diplomatiske spørsmål og den globale agendaen for året som kommer står på planen. Hvorfor er det så viktig å møtes fysisk? lurer vi på. I ukesvis har det stormet rundt den spanske fotballpresidenten Luis Rubiales. Og det handler om mer enn bare det famøse kysset, der fotballpresidenten kysset en av spillerne etter at Spania tok VM-gull. Bakgrunnen for saken får du i dagens Studio 2. (Podkasten Opptatert) Flere politikere og offentlige personer har måttet tåle voldsomt mediekjør i sommer og i høst. I helgen sa Sindre Finnes at han akkurat nå ikke kan håndtere medias søkelys mot ham, og må komme tilbake senere med en forklaring i det offentlige rom. Hvordan skal pressen manøvrere mellom behovet for informasjon og skjerming av enkeltpersoner? Ukens utvalgte: Hver uke anbefaler vi i Studio 2-redaksjonen et kulturprodukt vi mener det er verdt å bruke tid på. I dag: Musikkprodusenten og låtskriveren Metro Boomin. Komiker Jan Rune Holdhus har gjort humor av norsk kommuneliv. Karakteren June Kommune inntok homorscenen Latter i hovedstaden i sommer, og er nå ute på turne. Det foregår altså samtidig som vi her til lands ser noe av tidenes kanhende mest nervepirrende og små-absurde kommunevalg. I en tid med et kommunevalg som har ført til flere valgthrillere rundt om i landet vårt, har komiker Jan Rune Holdhus turnert med sin humorkarakter, kommuneansatte June Kommune. Hvordan takler June Kommune utfordringer i jobben sin?

Andreas Wiese
Jan Rune Holdhus
Marius Terjesen