12.09.2023 2 t 50 min

Hvor ofte ser vi helt nye partier som dukker opp og gjør det bra i valg? Årets nykommer etter kommune- og fylkesvalget er Industri og næringspartiet. Partiet ble største parti i Vanylven kommune i Møre og Romsdal, og fikk en oppslutning på 3 prosent på landsbasis. Men hvem er de, og hva kan de utrette nå? I smarthuset kan du styre alt fra lys og varme til dørlåser, fra mobilen. Men hvor sikkert er det at du for eksempel kan sjekke at katten har det bra når du er på jobb? Da forfatter Gro Dahles far brant anarkist-avisen hun skrev i på bålet, oppdaget hun den jublende kraften i å skrive noe farlig. Ukens dikt er "Reven og haren" av Gro Dahle. (Podkasten Brenner deler dikt) Det er dagen derpå i Studio 2s adopterte kommune Ullensvang, som på mange måter er et helt stykke Norge i miniatyr. Vi sjekker stemningen der etter at det ble nesten dødt løp mellom SP og AP. Løses ting annerledes på små steder enn på store? En lørdag i starten av september var det voldelige opptøyer i Bergen sentrum. Med det skriver Bergen seg inn i rekken av byer i Europa og Nord-Amerika hvor eritreiske kulturfestivaler har endt i brutale gatekamper den siste tiden. Hvorfor går eritreere løs på hverandre? Osloavtalen skulle lede til en endelig fredsavtale mellom palestinerne og israelerne. Nå er det 30 år siden avtalen ble undertegnet, men målet virker fjernere enn noensinne. I boken "Palestina - Israels ran og vårt svik", slakter Odd Karsten Tveit det han kaller norske prestisjeprosjekter i Midtøsten. Hver tirsdag anbefaler vi i Studio 2-redaksjonen et kulturprodukt vi mener det er verdt å sjekke ut. I dag: KI-genererte coverlåter med stemmen til Eric Cartman. Valget er over for denne gangen. Men hva gjorde egentlig at vi stemte som vi gjorde? Det har forfatteren av boken "Patrioter" skrevet en thriller om. Og vi kan røpe såpass mye som at valgomater er involvert i plottet.

Eivind Dahle Sjåstad
Gro Dahle
Ingar Johnsrud