05.09.2023 2 t 50 min

I dag kom nye boligtall, som viser den svakeste august-måneden i prisstatistikkens historie. Norske husholdninger har stor gjeld, og renteøkningene er ment for å dempe forbruket. Ser vi tegn til at det virker, og hvem rammes hardest? Skal en helt vanlig irettesettelse av en elev føre til at læreren mister jobben? Opplæringslovens § 9 A-5 , eller den såkalte "mobbeparagrafen", skal verne elever mot lærere og voksne på skolen som krenker dem. Men blir lærerens rettigheter tatt like mye hensyn til? Programleder og komiker Else Kåss Furuseth har med seg et dikt hun mener beskriver perfekt hvordan verden stopper opp når noen du er glad i dør. Diktet "Stopp alle klokkene" av W. H. Auden, oversatt av André Bjerke, er både trist, skaper latter, og er umulig å ikke like, forteller hun. (Podkasten Brenner deler dikt) Google er nesten som luften vi puster inn. Vi tenker ikke på den, men den må til for at vi skal få gjort noe som helst. På 25 år har det amerikanske selskapet tatt kontroll over både måten vi orienterer oss i verden på, og tjener penger på det vi er oppmerksomme på. Men hvilken konkurranse møter søkemotoren fra KI, og vil Google være like viktig i årene som kommer? Et opprør blant mødre i Florida har tatt helt av, og samlet tusenvis av sinte mødre mot det de mener er porno på skolepensum. Hvorfor mener mange at dette er en ekstremistisk gruppe, og kan de sinte mødrene påvirke presidentvalget i USA? (Podkasten Oppdatert) Det er en jungel av kulturprodukter der ute. Derfor anbefaler redaksjonen i Studio 2 hver uke filmer, bøker eller musikk som vi synes det er verdt å bruke tiden på. I dag: Den romantiske komedien "What's love got to do with it". Oslo Design Fairs halvårlige samling løfter fram utradisjonelle designere. To av dem er unge møbeldesignere som frykter overflod av dilldall. De tar klimautfordringer på alvor ved å blande brukte skillevegger i akryl fra koronapandemien, med viltvoksende lav fra naturen og ull som kunne blitt søppel.

Else Kåss Furuseth
Ingunn Folgerø
Jonas Oppedal