08.06.2023 2 t 50 min

Krigen i Ukraina får alvorlige følger langt utenfor krigssonen ved Svartehavet. I Afrikas mest folkerike land, Nigeria, er folk tynget ned av en voldsom inflasjon, med tredobling av bensinprisen på noen få dager. Hjelpeorganisasjonen Caritas mener advarer om at landet kan være på vei inn i en alvorlig sultkrise. Verdens mest kjente nordmann akkurat nå er uten tvil Erling Braut Haaland. Stoff om superspissen gir medier verden rundt masse klikk og inntekter - derfor står alt stoff om han høyt i kurs. Vi får besøk av en fotballekspert som mener at det får Norske sportsredaksjoner til å velge bort den kritiske journalistikken. En av våre mest prisbelønte samtidsforfattere, Hanne Ørstavik, kom for noen uker siden ut med romanen "Bli hos meg". NRKs litteraturkritiker Knut Hoem har lest boka. Da Samovarteateret i Kirkenes endelig kunne spille sin planlagte forestilling «Lost in the Horizon» etter at alle restriksjonene under pandemien var over, angrep Russland Ukraina. Samovarteatrets langvarige samarbeid med Russland og russiske scenekunstnere var ikke lenger mulig. Men forestillingen overlevde, og under Heddadagene blir den spilt på Vega scene i Oslo. NRKs teaterkritikker Karen Frøsland Nystøyl har sett forestillingen. I over hundre år utsatte den norske stat minoritetsgrupper for systematisk undertrykking og tvang dem til å bli nordmenn. Samer, kvener og skogfinner mista språk, kultur og identitet. For første gang har det nå blitt slått fast hva som egentlig skjedde disse åra – år som har blitt en bekmørk del av norsk historie. Hva var det egentlig staten gjorde? (NRK-podkasten "Oppdatert"). I en liten bakgate i hovedstaden holdt entusiasten og den dyktige sykkelreparatøren Einar Bowitz til. Han kalte verkstedet "Den Rustne Eike" - som ble landets mest spennende og innholdsrike private og aktive sykkelmuseer. I dette gjenhøret tråkker Lisbeth David-Andersen ned til Einar Bowitz, for å vise ham et håndbygget designikon – som luftes for sjelden. Eldgammelt måkespy kan gi menneskeheten svar på hvordan klimaet her på jorda har utviklet seg gjennom 50.000 år. I Studio 2 får du høre hvordan fuglenes etterlatenskaper i Antarktis kan fungere som en klimadagbok. Selv om drager ikke eksisterer i virkeligheten, er de ofte å finne i litteratur, eventyr, film, kunst, og musikk. Hvorfor har dette mytiske dyret fått et slikt fotfeste i populærkulturen vår? Det er klart for siste episode i ukens serie om drager.

Einar Bowitz
Håvard Melnæs
Morten Bøås