Norgeshistorie

Hvorfor vil vi ha luksus? Hva har luksus betydd for mennesker i fortida? I denne serien snakker vi om hvordan drømmen om luksus har bundet oss sammen siden steinalderen.

Medienes stemmer og maktens sensur

25.07.2020 27 min

Filmmediet ble umiddelbart møtt med moralsk panikk og sensur. Reklamen derimot, fikk surre og gå uten offentlig innblanding. På 1920-tallet spredte en ny kvinneskikkelse seg raskt gjennom reklamen, flapperen. Kvinner var sentrale i de nye billedmediene, film og reklame. Hvilken betydning hadde disse to nye mediene i mellomkrigstidens offentlighet?

Medvirkende

Medvirkende:
Ellen Cathrine Lund, historiker ved Universitetet i Oslo
Medvirkende:
Ove Solum, professor i medievitenskap
Programleder:
Anders Joakim Brenna

Bli med på
lufta!

Med NRK-brukeren din kan du delta i avstemninger og sende meldinger til ditt favorittprogram.

Før du sender melding...

For å kunne sende melding må du godta noen ekstra vilkår.