Museum
23. desember 2022
23.12.2022
27 min
22. desember 2022
22.12.2022
27 min
21. desember 2022
21.12.2022
27 min
27. juni 2020
27.06.2020
27 min
20. juni 2020
20.06.2020
27 min
Bildentekstilet fra Granavollen
13.06.2020
27 min
6. juni 2020
06.06.2020
27 min
30. mai 2020
30.05.2020
27 min
Mustad satte skispor i Spania
23.05.2020
27 min
Oscarshall - en norsk/svensk middelalderdrøm
16.05.2020
27 min
9. mai 2020
09.05.2020
27 min
3. mai 2020
03.05.2020
30 min
26. april 2020
26.04.2020
30 min
19. april 2020
19.04.2020
30 min
12. april 2020
12.04.2020
30 min
5. april 2020
05.04.2020
30 min
29. mars 2020
29.03.2020
30 min
22. mars 2020
22.03.2020
30 min
14. mars 2020
14.03.2020
27 min
7. mars 2020
07.03.2020
27 min
20. april 2019
20.04.2019 • 27 min
Katolsk påske - Kirkekunst, farger og glans Verdighet, gull, glans og polykrome skulpturer. Alt dette beskriver middelalderens kirkekunst, men det er lett å overse det aller viktigste: - Moderne mennesker bærer med seg en ryggsekk med holdninger. Vi er preget av en beundring for den monokrome antikken med sine hvite skulpturer og marmor. I middelalderen var det så mye farger, gull og glans at moderne mennesker i dag ofte synes det er vulgært å se på. Det er seniorforsker Kaja Kollandsrud på Kulturhistorisk museum i Oslo som sier dette når hun tar oss med inn i kirkekunstavdelingen. Vår første stopp er Madonnaen fra Hedalen, som vises som en replika med så mye gull og gilde farger at den ikke lenger passet så godt i sin opprinnelige kirke. - Men slik var fargeprakten, sier Kollandsrud. Istedenfor hvite eller ensfargete skulpturer i tre, brukte man mange farger for å skape et polykromt uttrykk hvor fargene er med på å forme skulpturene rent fysisk, sier Kollandsrud. I MUSEUM forteller Kollandsrud om hvordan fargene ble konstruert. Gull var ikke gull, men høypolert sølv, som et speil, og det ble lagt en gul, transparent lasur over. Det samler lyset og lever og funkler. Det var helt levende. Når man ser det, er det nesten så man faller gjennom overflaten. Og det er det nærmeste man kan komme for å få et blikk inn i Paradis. Man skal egentlig bli litt «mo i knærne» av hvor vakkert det er, sier Kollandsrud. - Vi som er klassiske kirkehistorikere har som regel vært opptatt av tekst, idé og tanker, sier Jan Schumacher. Men dette er en flott tilnærming mellom det teologiske og gjenstandsforskningen. Det har vært et fruktbart møte og har løftet Middelalderens anseelse For den har vært baksnakket i mange år, sier Schumacher. Den stille uke – en protest mot NRK I MUSEUM forteller også Schumacher litt om hvordan den katolske påske feires i dag. Den stille uke, for eksempel, det er et uttrykk vi bruker som en protest mot NRK og alle medier og alle som snakker om «påskeuken», sier ham. For katolikker starter påsken 1.påskedag. Så går det seks søndager fram til pinsen. Det er den egentlige påsken for oss katolikker, sier Jan Schumacher.
Medvirkende
- Gjest:
- Jan Schumacher
- Gjest:
- Kaja Kollandsrud
- Programleder:
- Øyvind Arntsen