Museum
23. desember 2022
23.12.2022
27 min
22. desember 2022
22.12.2022
27 min
21. desember 2022
21.12.2022
27 min
27. juni 2020
27.06.2020
27 min
20. juni 2020
20.06.2020
27 min
Bildentekstilet fra Granavollen
13.06.2020
27 min
6. juni 2020
06.06.2020
27 min
30. mai 2020
30.05.2020
27 min
Mustad satte skispor i Spania
23.05.2020
27 min
Oscarshall - en norsk/svensk middelalderdrøm
16.05.2020
27 min
9. mai 2020
09.05.2020
27 min
3. mai 2020
03.05.2020
30 min
26. april 2020
26.04.2020
30 min
19. april 2020
19.04.2020
30 min
12. april 2020
12.04.2020
30 min
5. april 2020
05.04.2020
30 min
29. mars 2020
29.03.2020
30 min
22. mars 2020
22.03.2020
30 min
14. mars 2020
14.03.2020
27 min
7. mars 2020
07.03.2020
27 min
16. mars 2019
16.03.2019 • 27 min
Arkeologi ved Fermerntunnel Steinaldermennesket reiste også Rødby-Puttgarten Rett øst for fergeleiet i Rødbyhavn pågår en svært omfattende arkeologisk utgravning. Arbeidet er utløst av den kommende senketunnelen som skal binde sammen Lolland og Tyskland. Funnene som allerede er gjort gjør oss bedre kjent med steinaldermennesket. «Gjennom undersøkelser av DNA som vi fant i en bjørketjæreklump, kom vi svært nær en ung kvinne som levde i dette området for 5000 år siden. Hun var mørk i huden, spiste gjerne and og hun var plaget av herpes. Det forteller inspektør og arkeolog Bjørnar Måge ved Lolland Falster museum. Han er prosjektleder for utgravningene som har pågått i flere år og som vil fortsette flere år til. Tre, fire kvadratkilometer skal undersøkes. Det er i område hvor betalingssystemet og sjakten til selve senketunnelen skal ligge. Dette var en gang en grunn fjord med med mye fisk og rikt dyreliv. Der var det gunstig å bo for steinaldermennesket. Fra Østersjøkysten og et stykke inn i landet har arkeologene gjort mange funn fra steinalder, bronse- og jernalder til vikingtid. «I motsetning til i Norge har vi funnet mye organisk materiale fra steinalderen. Blant annet flere stokker som er brukt i et større system for fiskefangst. Her er det bein av ku og hest og også noen skjelettrester etter mennesker. Funnene blir gjenstand for spennende forskning i årene som kommer. Nå er det om å gjøre å samle mest mulig materialet før de virkelig store anleggsmaskinene kommer for å bygge tunnelen, sier Måge. Fort kort tid siden fant kollega Søren Jensen et prakteksemplar av en skolest-øks som trolig stammer fra områdene mellom Tsjekkia og Tyskland. Det viser at Femernbelt – altså sundet mellom Rødby og Puttgarden, har vært en samferdselsåre i flere tusen år. Den nye tunnelen blir en senketunnel. Det skal bygges gigantiske tunnelelementer som skal slepes ut i sjøen og senkes ned i en sjakt på bunnen. Delene blir så støpt sammen og tømt for vann. Det blir fire felts motorvei og to jernbanespor. Tunnelen vil gi en solid tidsbesparelse for godstrafikk mellom Skandinavia og kontinentet. Prosjektet er kostnadsberegnet til nærmere 80 milliarder norske kroner. «Tunnelen er en investering for fremtiden, slik de tenkte for flere tusen år siden når de bygget fiskerianlegg i den fjorden vi nå graver i. De regnet med at det ville lønne seg, slik myndighetene regner med at tunnelen også vil. De tenkte sånn som oss sier prosjektleder Bjørnar Måge.
Medvirkende
- Gjest:
- Bjørnar Måge
- Gjest:
- Sigourneyi Nina Navarro
- Gjest:
- Søren Jensen
- Programleder:
- Jan Henrik Ihlebæk