Museum - et program om norsk historie
Vikinger i Russland
23.07.2020
28 min
Norge og Russland - venner i tusen år
16.07.2020
29 min
Mer øl på Voss
12.07.2020
26 min
Lofotfiske, Vågar og bergkunst
08.07.2020
27 min
Kjendiser i Ullensvang
03.07.2020
16 min
Museums siste program
26.06.2020
26 min
Øl på kveik på Voss
19.06.2020
26 min
Bildentekstilet fra Granavollen
12.06.2020
26 min
Grieg i Ullensvang
05.06.2020
26 min
Luftkrieg und Heimatfront
30.05.2020
26 min
Mustad satte skispor Spania
22.05.2020
26 min
Oscarshall - en norsk/svensk middelalderdrøm
15.05.2020
26 min
Middelalderens bulkskip
01.05.2020
26 min
Runer
24.04.2020
26 min
Bronse og blikk
18.04.2020
26 min
Del 4 - Angrepet på Norge - Jøssinger og stripete
11.04.2020
57 min
Berlinkavalkade
10.04.2020
26 min
Del 3 - Angrepet på Norge - Nazi-NRK og bombingen av Kiel
10.04.2020
57 min
Del 5 - Angrepet på Norge - Sverre Riisnæs snakker
09.04.2020
57 min
Del 2 - Angrepet på Norge - Tyske stemmer
09.04.2020
58 min
Munch og Meyer
08.11.2019 • 26 min
Edvard Munch hadde under sine opphold i utlandet fått to viktige meséner. Det var Max Linde i Lübeck og Ernest Thiel i Stockholm. De kjøpte og bestilte bilder av Munch. I 1909 fikk kunstneren sin første norske velgjører. Det var kunstsamler Rasmus Meyer som drev den lukrative Vaksdal Mølle. «I startfasen var forholdet mellom Edvard Munch og kunstkjøperen Rasmus Meyer, ganske anstrengt. Men etter at de traff hverandre personlig i Bergen i juni 1909 gikk det mye bedre. Meyer bli en viktig velgjører for Munch», forteller kunsthistoriker Hans-Martin Frydenberg Flaatten. Han har arbeidet mye med Munch og har skrevet flere bøker om vår fremste kunstner. I dagboksnotatene til Munchs venn og slektning – Ludvig Ravensberg – har Frydenberg Flaatten fått et spennende innsyn i prosessen fra da Munch vender hjem fra Europa og retter blikket mot Norge. Munch hadde nettopp avsluttet et behandlingsopphold på en psykiatrisk institusjon i Danmark. Etter noen år i utlandet ville han hjem. Økonomien og livet skrantet. Kunstsamleren Rasmus Meyer hadde allerede begynt å kjøpe Munch-bilder. Men ikke av Munch selv. Blant annet kjøpte han noen bilder som Munch hadde pantsatt. Det mislikte Munch. «Etterhvert begynte de å forhandle om direkte kjøp. Det skjedde via mellommenn. Forholdet dem imellom, var i begynnelsen ganske anstrengt. Nå skulle de møtes i Bergen. Det var sommeren 1909 og det ble et vendepunkt for Munch og tilliten mellom Meyer og Munch vokste, forteller Frydenberg Flaatten. Rasmus Meyer kjøper 12 bilder for 16000 kroner. Eksempelvis er en industriarbeiders årslønn på denne tiden omkring 1000-1200 kroner, bare for å sette det hele i perspektiv. Kurator ved Kode kunstmuseer i Bergen, Frode Sandvik, forteller at Meyer hadde samlet kunst i lang tid. «Meyer var på en dannelsesreise i Europa da han var i slutten av tenårene. Under reisen så han mye kunst. Han skrev hjem om dette. Etter hvert begynte han å samle kunst. Rasmus Meyer var tydelig på at kunsten måtte være til glede for offentligheten, forteller kuratoren. Derfor har Bergen i dag sin egen Rasmus Meyers samlinger i Rasmus Meyers Allé ved Festplassen i Bergen.